Search
logonew2
Search
Close this search box.

دستگاه بارکدخوان چیست ؟

عناوین مقاله

دستگاه بارکدخوان چیست ؟

دستگاه بارکدخوان چیست ؟

دستگاه بارکدخوان (یا اسکنر بارکد ) یک اسکنر نوری است که می تواند داده های موجود در بارکد چاپ شده را  رمزگشایی کرده و به کامپیوتر ارسال کند. مانند یک اسکنر معمولی کامپیوتر ، از یک منبع نور، یک لنز و یک حسگر نور تشکیل شده است که ضربه های نوری را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.

تقریباً همه بارکدخوان‌ها دارای مدار رمزگشا هستند که می‌توانند داده‌های تصویری بارکد ارائه‌شده توسط حسگر را تجزیه و تحلیل کنند و محتوای بارکد را به درگاه خروجی اسکنر ارسال کنند.

انواع بارکد خوان

بارکدخوان ها را می توان بر اساس فناوری های زیر متمایز کرد:

 

اسکنر بارکد قلمی

این نوع بارکدخوان از یک منبع نور و فتودیود تشکیل شده اند که در نوک یک قلم به شکل خودکار در کنار یکدیگر قرار می گیرند. برای خواندن بارکد، شخصی که قلم را در دست دارد باید نوک آن را با سرعت نسبتاً یکنواختی روی میله‌ها حرکت دهد.

فتودیود شدت نور بازتاب شده از منبع نور را هنگامی که نوک قلم از هر نوار و فضای کد چاپ شده عبور می کند، اندازه گیری می کندسپس یک شکل موج تولید می کند که برای اندازه گیری عرض میله ها و فضاهای سفید بین میله های بارکد استفاده می شود.

نوارهای تیره در بارکد نور را جذب می‌کنند و فضاهای سفید نور را منعکس می‌کنند، به طوری که شکل موج  تولید شده توسط فتودیود نمایشی از الگوی نوارهای سیاه و فضای سفید خالی در بارکد است.

این شکل موج توسط اسکنر به روشی مشابه رمزگشایی نقاط و خط تیره های کد مورس، رمزگشایی می شود.

 

اسکنر بارکد لیزری

اسکنرهای لیزری مانند بارکد قلمی عمل می کنند با این تفاوت که از پرتو لیزر به عنوان منبع نور استفاده می کنند و معمولاً  به حالت یک منشور چرخان برای اسکن پرتو لیزر به جلو و عقب در سراسر بارکد استفاده می کنند.

همانند اسکنرهای قلمی، از یک فتودیود برای اندازه گیری شدت نور بازتاب شده از بارکد استفاده می شود. در هر دو قلم خوان و اسکنر لیزری، نور ساطع شده توسط اسکنر به سرعت با الگوی داده تغییر می کند و مدار دریافتی فتودیود فقط برای تشخیص سیگنال هایی با الگوی مدوله شده یکسان طراحی شده است .

 

اسکنر بارکد CCD (همچنین به عنوان اسکنر LED شناخته می شود)

اسکنر بارکد (CCD) از مجموعه‌ای از صدها حسگر نور کوچک استفاده می‌کنند که در یک ردیف در سر اسکنر قرار گرفته‌اند. هر سنسور شدت نور مقابل خود را اندازه گیری می کند.

هر سنسور نور جداگانه در سر بارکدخوان CCD بسیار کوچک است و از آنجایی که صدها حسگر در یک ردیف ردیف شده اند، با اندازه گیری متوالی ولتاژ در هر سنسور در ردیف، یک الگوی ولتاژ مشابه با الگوی بارکد در اسکنر ایجاد می شود.

تفاوت مهم بین این نوع با یک اسکنر قلمی یا اسکنر لیزری این است که اسکنر CCD نور محیط ساطع شده از بارکد را اندازه گیری می کند در حالی که اسکنرهای قلمی یا لیزری نور منعکس شده با فرکانس خاصی را که از خود اسکنر منشا می گیرد اندازه گیری می کنند.

 

اسکنر بارکد مبتنی بر دوربین

اسکنرهای تصویربرداری دو بعدی نوع جدیدی از بارکدخوان ها هستند. آنها از دوربین و تکنیک های پردازش تصویر برای رمزگشایی بارکد استفاده می کنند.

در این نوع دوربین‌های ویدئویی کوچک با فناوری CCD مشابه بارکدخوان CCD استفاده می‌کنند، با این تفاوت که دوربین فیلم‌برداری به جای داشتن یک ردیف سنسور، صدها ردیف سنسور دارد که در یک آرایه دو بعدی چیده شده‌اند تا بتوانند یک حسگر ایجاد کنند.

 

اسکنر بارکد همه جانبه

در این مدل اسکنر از همه‌جهته‌ اسکن می کند: مجموعه‌ای از خطوط اسکن مستقیم یا منحنی در جهت‌های مختلف از زوایای مختلف بدون توجه به جهت انجام می شود.

اکثر آنها از یک آینه چند ضلعی دوار و آرایش چندین آینه ثابت برای تولید الگوهای اسکن پیچیده خود استفاده می کنند.

اسکنرهای همه جهته بیشتر از طریق اسکنرهای افقی در سوپرمارکت ها استفاده می شوند.

طیف وسیعی از اسکنرهای همه جانبه موجود است که می توانند برای کاربردهای مختلف اسکن استفاده شوند، از برنامه های کاربردی نوع خرده فروشی با بارکدهایی که فقط چند سانتی متر دورتر از اسکنر خوانده می شوند تا اسکن نوار نقاله صنعتی که در آن واحد می تواند چند متر دورتر باشد یا در خواندن بارکدهای بد چاپ، چروکیده یا حتی پاره شده بهتر هستند.

دستگاه بارکدخوان چیست ؟

دوربین تلفن همراه

در حالی که دوربین‌های تلفن همراه بدون فوکوس خودکار برای خواندن برخی از فرمت‌های بارکد معمولی ایده‌آل نیستند، بارکدهای دوبعدی برای تلفن‌های همراه بهینه‌سازی شده‌اند، همچنین کدهای QR (پاسخ سریع) و کدهای ماتریس داده وجود دارند که می‌توانند سریع و دقیق خوانده شوند. با یا بدون فوکوس خودکار

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button

جهت درخواست مشاوره و دریافت تخفیف

نام و شماره موبایل خود را ارسال نمایید.

تخفیف