Search
logonew2
Search
Close this search box.

دستگاه پوز (POS) چیست و عملکرد آن چگونه است

عناوین مقاله

دستگاه پوز (pos)

دستگاه پوز (point of sale) چیست؟

دستگاه پوز (POS) یک سیستم سخت افزاری برای پردازش پرداخت های کارت های اعتباری  در مکان های خرده فروشی است.

نرم افزاری برای خواندن نوارهای مغناطیسی کارتهای اعتباری  در سخت افزار آن تعبیه شده است. دستگاه های قابل حمل (به اصطلاح پوز سیار ) ، اختصاصی یا شخص ثالث ، و … نشان دهنده نسل بعدی سیستم های POS هستند.

عملکرد دستگاه پوز

هنگامی که  یک کارت اعتباری  برای پرداخت هزینه ای در داخل دستگاه کارتخوان کشیده  می شود ، دستگاه پوز (POS) ابتدا نوار مغناطیسی را می خواند تا اعتبار کافی در حساب را برای انتقال به فروشنده   بررسی کند ، سپس انتقال را انجام می دهد سپس معامله فروش انجام و ثبت می شود و رسید چاپ می شود یا از طریق ایمیل یا متن برای خریدار ارسال می شود.

بازرگانان بسته به نحوه ترجیح خود برای مدیریت جریان های نقدی ، می توانند پایانه POS خریداری یا اجاره دهند. خرید یک سیستم شامل هزینه های بالاتری است .

روندی که هم اکنون در دستگاه های پوز به کار می رود  دور از سخت افزار اختصاصی سنتی و به سمت سیستم های POS مبتنی بر نرم افزار است که می تواند در یک تبلت یا سایر دستگاه های تلفن همراه بارگیری شود. سازندگان ترمینال های POS برای پیشرفت خود اخیرا  ، نسخه های قابل حمل را با اتصال بیسیم معرفی کرده اند.

 

چنین دستگاه کارخوان  را امروزه می توان در هر فروشگاه های شلوغ خرده فروشی و رستوران هایی مشاهده کرد که صاحبان آن ها از این واقعیت آگاه هستند که مشتریان به طور کلی دوست ندارند برای پرداخت هزینه یک محصول یا وعده غذایی منتظر بمانند. قیمت ، عملکرد و کاربرپسند بودن معیارهای مهم خریداران سیستم POS هستند. در جهان در حال رشد بهم پیوسته امنیت سیستم ها نیز  بسیار مهم است که اطلاعات کاربران قابل هک کردن نباشد .

 

پیشگامان دستگاه های کارتخوان پوز (POS)

اولین دستگاه کارخوان پوز  توسط صندوق ثبت ملی پول (NCR) – شرکتی که امروز مسئول اکثر صندوق های پول نقد در جهان است ، ایجاد شد. این شرکت برای تبدیل صندوق های  دستی به سیستم های فروش همراه ، فن آوری جدیدی مانند بارکد و اسکنرهای ساخته شده در دهه 1980 را ادغام کر

سیستم های آن مستقیماً با شبکه های کارت پرداخت ارتباط برقرار می کنند و مسئولیت رعایت قوانین و مقررات صنعت پرداخت را از دوش بازرگانان بر می دارند.
در ایران نیز در سال 1350 اولین دستگاه خودپرداز وارد کشور شد و، اما به دلیل اینکه زیر ساخت بانکی کشور مناسب نبود تا فراهم کردن زیر ساخت بانکی مناسب استفاده از این دستگاه ها به تاخیر افتاد و دستگاه های خود پرداز بعد از دهه هفتاد مورد استفاده قرار گرفت.
زیرا در دهه هفتاد بانک ها شروعبه صدور عابر بانک کرده و با این کار سیستم بانکی کشور دچار تغییر بزرگی شده و دستگاه های عابر بانک در میان مردم جای خود را یافتند.

نرم افزار رستورانی زعفران همراه صندوق فروشگاهی در اصفهان گزینه مناسبی برای مدیریت سیستم مالی یک رستوران هستند که به آسانی به دستگاه های پوز متصل می شوند .

 

امتیاز دهید
پیمایش به بالا
Call Now Button

جهت درخواست مشاوره و دریافت تخفیف

نام و شماره موبایل خود را ارسال نمایید.

تخفیف