Search
logonew2
Search
Close this search box.

4 تا از مهم ترین هزینه های راه اندازی یک رستوران [ در سال 1402 ]

عناوین مقاله

هزینه های یک رستوران

هزینه افتتاح یک رستوران (هزینه راه اندازی رستوران) چقدر است؟

به دلیل حاشیه سود بسیار ناچیز، هزینه‌های عملیاتی بالا و رقابت شدید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا رستوران شما در نهایت به سود برسد، پیش‌بینی هزینه های راه اندازی رستوران و هزینه‌های مستمر پیش‌بینی‌شده است.

همیشه یک قسمت اصلی حسابداری رستوران هزینه های راه اندازی آن است که در این مقاله به موارد اصلی هزینه هایی که برای شروع نیاز دارید و روند سود و زیان از به ذهن رسیدن یک ایده تا ورود به دنیای واقعی می پردازیم.

مانند بسیاری از تصمیمات کسب و کار ، سوال بعد از ” چگونه رستوران باز کنم ؟ ” هزینه افتتاح یک رستوران چقدر است؟ می باشد.

 

هزینه های ثابت رستوران در مقابل هزینه های متغیر رستوران

قبل از اینکه به هزینه های ثابت و هزینه های متیر راه اندازی رستوران بپردازیم، مهم است که تفاوت بین این دو را روشن کنیم.

هزینه متغیر رستوران به طور مکرر باید پرداخت شود مانند اجاره، هزینه غذا، حقوق و دستمزد، بازاریابی و خدمات آب و برق هزینه های راه اندازی ثابت رستوران هر هزینه ای است که یک بار برای چیزهایی مانند تجهیزات آشپزخانه، ظروف یا میز و صندلی انجام می شود.

هزینه های ثابت راه اندازی یک رستوران

 

در این پست، یاد خواهید گرفت که چگونه هزینه های زیر را برای راه اندازی اولیه یک رستوران در آینده پیش بینی کنید:

  • هزینه های شروع
  • هزینه های ثابت
  • هزینه های متغیر
  • مخارج مختلط

 

هزینه های ابتدایی راه اندازی رستوران

در حالی که هزینه های راه اندازی رستوران شما بسته به اینکه تصمیم به اجاره یا خرید فضای آن را دارید، هزینه های بازسازی، تجهیزات و موارد دیگر متفاوت دیگر را نیز شامل می شود ، که یک دسته بندی کلی را برای این هزینه ها مشخص کرده ایم:

  1. فضای تجاری
  2. بازسازی و دکور
  3. لوازم و تجهیزات آشپزخانه
  4. تکنولوژی رستوران
  5. مجوزها و اجازه نامه ها
  6. بازار یابی
  7. سایر هزینه های پنهان

1-فضای تجاری

دو راه برای تعیین فضای تجاری رستوران وجود دارد : اجاره یا خرید.

هنگامی که اجاره نامه را امضا می کنید، باید مطمئن شوید که شرایط پرداخت اجاره را برای حداقل سه سال دارید و بتوانید چندین سال اقامت داشته باشید.

بنابراین چقدر باید برای سپرده گذاری پس انداز کنید؟ خب، این بستگی به محل راه اندازی فروشگاه دارد.

اگر در حال خرید یک فضای تجاری هستید ، باید انتظار داشته باشید که پیش پرداختی بین 15 تا 35 درصد داشته باشید.

 

2. بازسازی و دکور

هنگامی که یک فضا را به طور کامل مشخص کردید، احتمالاً قبل از اینکه برای عموم مشتریان آماده شود، نیاز به بازسازی دارد.

هزینه های بازسازی و دکور بسته به سبک رستوران ، بازار هدف و شرایط فضای تجاری که تعیین کرده اید بسیار متفاوت است. در واقع کم پیش می آید که مستقیم بدون بازسازی بتوانید کار را شروع کنید.

حتی ملکی که قبلاً نیز یک رستوران بوده است و دارای تجهیزات آشپزخانه، یخچال و لوله کشی مناسب باشد، ممکن است برای ایجاد ظاهری مناسب نیاز به بازسازی گسترده داشته باشد. هزینه بازسازی می تواند شامل رنگ آمیزی،کف پوش و … باشد.

پیشنهاد ما؟ از همان ابتدا فقط روی موارد ضروری سرمایه گذاری کنید: ابتدا صندلی، نور، قسمت خدمات آشپزخانه.

مثلا ممکن است بخواهید یک دستگاه اسپرسوساز وارداتی از ایتالیا داشته باشید، آیا هزینه آن برای رستوران موجه است؟ مگر اینکه پاسخ کاملاً مثبت باشد، از هزینه‌های غیرضروری تا زمانی که مطمئن شوید نقدینگی مناسبی ندارید دست بکشید.

هنگام خرید ملک، سعی کنید گزینه ای را پیدا کنید که از قبل برای استفاده در خدمات غذایی ساخته شده است. ساخت آشپزخانه سفارشی هزینه بیشتری برای شما در پی خواهد داشت هزینه قابل توجهی که بسیاری از صاحبان رستوران‌های جدید دارای شرایط پرداخت آن نیستند.

 

3. لوازم و تجهیزات آشپزخانه

افتتاح یک رستوران همچنین مستلزم سرمایه گذاری برای تمام لوازم و تجهیزات مورد نیاز است. برای راه اندازی رستوران، احتمالاً به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • تجهیزات آشپزخانه: اجاق گاز، فر گاز، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی و …
  • تجهیزات پخت و پز: قابلمه ، تابه، تخته برش، کباب پز ، صافی، ملاقه و …
  • فضاهای کاری: پیشخوان، میزهای آماده سازی، میزهای بخار، میزهای غذای سرد و …
  • تجهیزات سرو: سینی سرو، بشقاب، سفره، ظروف، ظروف شیشه ای و …
    مهم است که بین لوازم و تجهیزات آشپزخانه ضروری و غیر ضروری تمایز قائل شوید.

از همان ابتدا روی ملزومات سرمایه گذاری کنید، در غیر این صورت، کارکنان شما در حین خدمات با چالش هایی مواجه می شوند که ممکن است تجربه خوب مشتریان شما را کاهش دهد .

 

4. تکنولوژی رستوران

رستوران های مدرن برای کارآمدی به فناوری نیاز دارند. فناوری به رستوران‌ها کمک می‌کند تا با خودکارسازی فرآیندها و جمع‌آوری داده‌هایی که می‌توانند به بهینه‌سازی عملیات جلو و عقب خانه کمک کنند، کارآمدتر کار کنند. برای راه اندازی یک رستوران موفق و مدرن به نرم افزار و سخت افزار نیاز دارید.

برای این بخش و مشاوره صفر تا صد را برای راه اندازی سخت افزار و نرم افزار با پژواک سپاهان در ارتباط باشید:

  • نرم افزار حسابداری و انبارداری مثل  نرم افزار رستورانی زعفران
  • نرم افزار صندوق فروشگاهی
  • نرم افزار برنامه ریزی و مدیریت کارکنان
  • ابزار رزرو
  • نرم افزار ثبت فیش فروش

و ممکن است به این سخت افزارها نیاز داشته باشید:

  • صندوق فروشگاهی
  • آی پد برای سیستم‌های نمایشگر POS و آشپزخانه
  • پایانه پرداخت
  • چاپگر رسید
  • کشوی پول

تکنولوژی برای راه اندازی اولیه رستوران

 

5. مجوزها و اجازه نامه ها

برای راه اندازی قانونی یک رستوران، باید مجوزهای خاصی را به صورت قانونی دریافت کنید. از آنجایی که الزامات صدور مجوز می تواند از استان به استان و حتی شهر به شهر متفاوت باشد، قوانین محلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به صورت کاملا قانونی شروع کرده اید.

اکثر شهرداری‌ها از رستوران‌ها می‌خواهند که مجوز خدمات غذا را داشته باشند . این مجوز توسط بخش اداره بهداشت محلی صادر می شود، که هر از گاهی نیز به رستوران شما سر میزند.

هر کارمندی که با مواد غذایی در رستوران شما سر و کار دارد، به یک مجوز بهداشتی غذا نیاز دارد ، که تضمین می کند که آنها غذا را به سلامت به دست مشتری می رسانند.

سایر مجوزهایی که ممکن است برای باز کردن رستوران خود نیاز داشته باشید عبارتند از: مجوز تجاری، گواهی اشتغال، مجوز بهداشت ساختمان، مجوز سرگرمی زنده، مجوز موسیقی زنده، مجوز فروش مجدد، مجوز قرار دادن زباله‌دان، مجوز فروشنده و مجوز پارکینگ.

برای پیگیری این هزینه ها بهتر است با یک وکیل کار کنید تا مطمئن باشید همه الزامات برآورده شده اند، باید هزینه های قانونی نیز بپردازند.

 

6. بازاریابی

همیشه به این سادگی نیست که بعد از آماده شدن مشتری ها روانه رستوران شوند. یکی از هزینه های اولیه رستوران کاملاً جدید جلب مشتری در روز افتتاحیه است و بعد از آن به بازاریابی نیاز دارد.

عدم تعیین بودجه برای بازاریابی و روابط عمومی، نظارتی است که بسیاری از رستوران داران جدید انجام می دهند. شما به شخصی نیاز دارید که بتواند وب سایت رستوران شما را ایجاد کند، لوگوی شما را طراحی کند، حضور آن در رسانه های اجتماعی را مدیریت کند، به نظرات مشتریان پاسخ دهد و با اینفلوئنسرها کار کند.

برای کسب و کارهای کوچک بدون هزاران هزینه برای بازاریابی، رسانه های اجتماعی و استراتژی های دیجیتال می توانند بسیار ارزشمند باشند. آنها تعادل خوبی بین مقرون به صرفه بودن و دسترسی مشتریان بالقوه ارائه می دهند.

اگر می خواهید از گزینه های سنتی تری مانند رادیو و تلویزیون استفاده کنید، بودجه بازاریابی شما باید قابل توجه باشد.

 

7. سایر هزینه های پنهان راه اندازی اولیه یک رستوران

فراتر از بدیهیات قابل انتظار، هزینه های نادیده گرفته شده ای نیز وجود دارد که دارای مبلغ قابل توجهی هستند. در حالی که آگاهی از آنها کمک می کند تا بتوانید بهتر برنامه ریزی کنید.

هزینه های پنهان داشتن یک رستوران شامل مواردی مانند حوادث ناگوار ساختمانی است.شاید مجبور به جابجایی تجهیزات الکتریکی یا لوله‌کشی به صورت پیش‌بینی نشده باشید که باعث شود افتتاح رستوران شما به تاخیر افتاده و به کاهش نقدینگی پول منجر شود.

 

هزینه های ثابت رستوران

هزینه های ثابت رستوران را راحت تر می توان به عنوان بودجه در نظر گرفت زیرا به ندرت تغییر می کند. در اینجا هزینه های ثابت برای بودجه بندی آمده است:

  1. هزینه اجاره و ساختمان
  2. هزینه های مجوز
  3. پوشش بیمه
  4. بازاریابی مداوم

 

1. اجاره و هزینه ساختمان

در حالی که مبلغی که در ماه برای فضای تجاری خود پرداخت می کنید، بسته به مکانی که در آن قرار دارید و متراژ مربعی که دارید بسیار متفاوت است، اجاره ماهانه و هزینه های ساختمانی هنگام امضای اجاره نامه تعیین می گردد و بعید است تغییر کند.

قبل از امضای قرارداد اجاره، از یک وکیل و یا حسابدار بخواهید آن را بررسی کنند تا ببینند که آیا با بودجه تعیین شده ماهانه شما مطابقت دارد یا خیر.

 

2. هزینه های مجوز

در حالی که بیشتر مجوزها هزینه اولیه دارند، ممکن است لازم باشد برخی از آنها را سالانه تمدید کنید. هنگامی که مشخص شود به کدام مجوزها نیاز دارید، هزینه های اولیه و هزینه های ثابت تمدید سالانه را باید در نظر بگیرید.

 

هزینه مجوز رستوران

3. پوشش بیمه ای

بیمه بخشی ضروری از یک تجارت کاربردی است، به ویژه برای رستوران هایی که می خواهند به طور کامل در برابر حوادث محافظت شوند. در فضایی دارای رفت و آمد زیاد که کارکنان در معرض خطر صدمات در یک آشپزخانه شلوغ پر از تجهیزات خطرناک قرار دارند، محافظت کافی بسیار مهم است. حداقل، اکثر رستوران ها به موارد زیر نیاز دارند:

بیمه مسئولیت عمومی، برای محافظت در برابر حوادث روزمره.

مسئولیت محصول، در صورت نقص عملکرد هر یک از تجهیزات و ایجاد آسیب.

سیاست های جبران خسارت کارگران، برای محافظت از کارکنان در صورت آسیب.
بیمه وسایل نقلیه برای هر رستورانی که خدمات پیک ارائه می دهد.
بیمه رستوران، شکل خاصی از پوشش است که خطرات خاص صنعت رستوران را در نظر می گیرد.
بیمه از دست دادن درآمد، یک سیاست تخصصی است که اگر اتفاقی مانند آتش سوزی یا سرقت شما را مجبور به تعطیلی موقت کند، می تواند یک شبکه ایمنی ایجاد کند.
هزینه بیمه بر اساس اندازه، عملکرد و مکان متفاوت خواهد بود.

 

4. بازاریابی مداوم

همراه با هزینه های بازاریابی برای راه اندازی برند خود، ممکن است هر ماه مبلغ ثابتی را برای بازاریابی مستمر در نظر بگیرید.

تبلیغات رسانه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، رویدادها، گسترش روابط عمومی. با این حال، شما تصمیم می گیرید که در کسب و کار خود از چه روش بازاریابی استفاده کنید، یک بودجه ماهانه برای بازاریابی تعیین کرده و به آن پایبند باشید.

بهترین کاری که می توانید برای بازاریابی رستوران خود انجام دهید تمرکز بر رضایت و حفظ مشتری است.

 

هزینه های متغیر راه اندازی اولیه رستوران

برآورد هزینه های متغیر شما دشوارتر است زیرا بر اساس خروجی آنها نوسان می کند. در اینجا سه ​​هزینه متغیر اصلی برای محاسبه وجود دارد:

  1. هزینه کالاهای فروخته شده
  2. هزینه های آب و برق
  3. هزینه های پردازش پرداخت

 

1. بهای تمام شده کالای فروخته شده

بهای تمام شده کالای فروخته شده به هزینه مواد اولیه غذا و هزینه ظروف اشاره دارد. بسته به نوع غذایی که یک رستوران سرو می کند، این هزینه بسیار متفاوت می باشد. اگر استیک می‌فروشید، بهای تمام شده کالای فروخته شده شما مطمئناً گران تر از چیزی است که چیزبرگر می‌فروشید.

برای اینکه یک رستوران سودآور باشد، سود ناخالص آن باید حدود 70 درصد باشد، به این معنی که به ازای هر 100 هزار تومان که یک مشتری پرداخت می کند، 70 هزار تومان سود ناخالص به دست آید.

میزان هزینه ای که برای هر آیتم منو رستوران می کنید باید این را در نظر بگیرد. هرچه بهای تمام شده کالای فروخته شده  بالاتر باشد، قیمت آیتم منو باید بالاتر باشد.

هنگام قیمت گذاری آیتم های منو، هزینه های ثابت ماهانه خود را نیز در نظر بگیرید. شما باید هر ماه پول کافی برای پوشش هزینه های متغیر و ثابت (مانند نیروی کار و اجاره) داشته باشید و همچنان سود خالص باقی مانده نیز مناسب باشد. برای انجام این کار، باید قیمت منو و حاشیه سود رستوران را تا حد علمی داشته باشید.

اگر برای محاسبه هزینه های خود در مورد قیمت گذاری آیتم های منوی خود به کمک نیاز داشتید یک مشاور با تجربه راه اندازی رستوران در این زمینه را استخدام کنید.که در درازمدت مستقیماً بر درآمد شما تأثیر می‌گذارد.

 

2. هزینه های آب و برق

اجازه ندهید هزینه های آب و برق شما را غافلگیر کند. از مستاجران قبلی در مورد مقدار مبلغ پرداختی شان سوال کنید و از آن به عنوان معیار استفاده کنید.

هرچه فضای تجاری شما بزرگتر باشد، هزینه بیشتری برای گاز و برق خواهید داشت.

 

3. هزینه های کارمزد پردازش پرداخت

میزان کارمزد پرداختی در دستگاه های کارتخوان پرداخت بستگی به شرکت ارائه دهنده دستگاه پوز دارد زیرا میزان کارمزد متفاوت است. برای هر تراکنش، معمولاً سه کارمزد پردازش (معمولاً درصدی از ارزش معامله) وجود دارد. در اینجا یک تفکیک سریع وجود دارد:

کارمزد مبادله: هر برند کارت اعتباری یک کارمزد مبادله مبتنی بر درصد دارد که هر بار که شخصی از کارت اعتباری خود به عنوان روش پرداخت استفاده می کند، از یک تاجر دریافت می شود.
کارمزد برند کارت: هر تراکنش مشمول یک کارمزد درصدی است که به شبکه برند کارت (ویزا، مسترکارت، امریکن اکسپرس و غیره) پرداخت می‌شود.
کارمزد پردازشگر پرداخت: برخی از پردازشگرهای پرداخت وجود دارند که برای مسیریابی پول از دارنده کارت (مشتری) به شبکه برند کارت به بانک صادرکننده و در نهایت، به تاجر، هزینه نشانه گذاری ثابت یا درصدی را اعمال می کنند.
برخی از رستوران‌ها با صرف نقدی بودن از پرداخت هزینه‌های پردازش پرداخت به‌کلی اجتناب می‌کنند، با این حال، این امر می‌تواند تعداد مشتریانی که به شما خدمات ارائه می‌دهید را به شدت کاهش دهد.

به‌جای اجتناب از برخورد با ارائه‌دهندگان پردازش پرداخت، پیشنهاد می‌کنیم ارائه‌دهندگان را با هم مقایسه کنید و یکی را با مطلوب‌ترین نرخ‌ها برای کسب‌وکار خود بیابید.

 

مخارج مختلط رستوران

مخارج مختلط هر دو جزء ثابت و متغیر دارند. بزرگترین هزینه ترکیبی که هر رستوران باید با آن دست و پنجه نرم کند، نیروی کار است.

هزینه های راه اندازی رستوران نیروی کار

1-هزینه های نیروی کار

بسته به اینکه کارکنان رستوران حقوق به گیر باشند یا روزمزد و ساعتی باشند یا خیر، هزینه های نیروی کار می تواند نوسان داشته باشد.

آنچه مهم است پیش‌بینی میزان هزینه‌ای که برای نیروی کار در ماه هزینه می‌کنید و پس‌انداز چند ماهه حقوق و دستمزد پروژه قبل از افتتاح است. به یاد داشته باشید، رستوران شمابه احتمال زیاد فوراً سودآور نخواهد بود، بنابراین از قبل پول را کنار بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید به کارکنان خود پرداخت کنید.

از همان ابتدا مطمئن نیستید چه تعداد پرسنل استخدام کنید؟ نیازهای کارکنان شما به سبک خدمات و اندازه اتاق غذاخوری شما بستگی دارد.

یک رستوران برای انجام خدمات سریع به پرسنل بیشتری در بخش آماده سازی نسبت به کارکنان سالن سرو نیاز دارد.

 

2-تعیین حقوق سرمایه گذار

در حالی که برخی از صاحبان کسب‌وکار تصمیم می‌گیرند هنگام شروع کار سودی برای خود در نظر نگیرند در نهایت باید به خودتان بپردازید در نهایت، هدف از افتتاح رستوران شخصی شما سرمایه‌گذاری است که از نظر مالی برایتان درآمد داشته باشد. با این حال، مبلغی که برای خود تعیین می‌کنید می‌تواند بر پولی که باقی می‌ماند و متعاقباً بر میزان سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارتان تأثیر بگذارد.

اکثر صاحبان رستوران ها درصدی از فروش مورد انتظار را ماهیانه برای خود می گذارند، در حالی که برخی دیگر حداقل مورد نیاز را برای تامین مخارج خود مصرف می کنند.

تعداد کمی از افراد با داشتن رستوران به سرعت ثروتمند می شوند، به خصوص در روزهای اولیه، اما یک رستوران موفق می تواند معیشت پایداری را فراهم کند.

 

 

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button

جهت درخواست مشاوره و دریافت تخفیف

نام و شماره موبایل خود را ارسال نمایید.

تخفیف